Wij-stenen

Voor pastoraal in en rond de school

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Holy Guacamole!

E-mail Afdrukken

https://www.broederlijkdelen.be/sites/default/files/styles/panopoly_image_full/public/general/affiche-campagne2019-a4_zonder_tekst.jpg?itok=CPe26CuO Holy Guacamole!

De Campagne voor 2019 is met het lanceermoment op 5 februari in PNC Genk gelanceerd. De afwezigen hadden zeker ongelijk. Kon je er niet bij zijn, maar wil je toch alle info ontvangen rond campagne-inhoud, actiemogelijkheden, mayaspiritualiteit en nog veel meer? Stuur een mail naar  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. en ik help je graag verder.

Waar gaat campagne 2019 over? In Guatemala is de meerderheid van de bevolking afhankelijk van de landbouw. Toch hebben de meeste boeren zelf geen grond om groenten en fruit op te telen.  Een handvol rijken bezit meer dan de helft van alle landbouwgrond. Onrechtvaardig? Dat vinden wij ook.

Meer ?

Op onze leerkrachtenpagina vind je alle nodige info.
TIPS: themalessen voor in de klas , Jongerenquiz/kidsquiz , wenskaartenverkoop

Ondersteuning of een werkwinkel op maat van jouw leerlingen nodig?
Laat van je horen: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. of 011/24.90.25

Graag meer achtergrond of een boeiende uitstap met leerlingen van de derde graad:
Kom naar het debat ‘Grond voor iedereen’ op 12 maart in UHasselt, campus Diepenbeek

 

Mayaspiritualiteit op school? Maar ja!

Op zoek naar bezinnende teksten of vieringen voor op school die aansluiten bij de campagne 2019 ‘Holy Guacamole!’ ?

 

Neem een kijkje op www.broederlijkdelen.be/liturgie-en-spiritualiteit

 

Hier vind je:

 

  • Brochure ‘Liturgie en Spiritualiteit’
  • Vastenkalender ’40 dagen grond onder je voeten’
  • Tekstenboekje Spoor ZeS ‘Ge-Grond’

 

Geef je les in de eerste graad?

Dan kunnen ook de bouwstenen voor basisonderwijs ‘Poder Interior’zeker een bron van inspiratie zijn.

 

In de catalogus van Broederlijk Delen vind je bovenstaande documenten terug op respectievelijk     pagina 12 en 14.

 

Mayaspiritualiteit uit Guatemala voor dummies.

Enkele wist-je-datjes:

  • In Guatemala bestaat 42% van de bevolking uit Mestiezen (Spaanse mama en inheemse papa of omgekeerd). De overige 40% bestaat uit indigenas of inheemsen, waarvan de meerderheid behoren tot de Mayavolkeren. Dit wil dus zeggen dat meer dan 80 % van de bevolking ook de mayaspiritualiteit op de één of andere manier heeft meegekregen.
  • De meerderheid van de Guatemalteken zijn Katholiek of Protestant. Slechts 5 procent volgt volledig de rituelen van de oorspronkelijke indiaanse religie. Dit neemt niet weg dat alle  Christelijke rituelen  in Guatemala heel erg verweven zijn met de mayaspiritualiteit en de bijbehorende -rituelen.
  • De inheemse bevolking heeft het in Guatemala niet gemakkelijk. De Maya talen en cultuur worden op school niet erg gewaardeerd en ook in de politiek is deze grote bevolkingsgroep heel erg ondervertegenwoordigd.

Mayaspiritualiteit

Spiritualiteit voor het Maya volkin Guatemala is een manier van leven. Het is onlosmakelijk verbonden met de dagelijkse praktijk en wordt heel concreet beleefd. Het is een essentieel deel van ons wezen. Het is de erkenning dat wij mensen deel zijn van de kosmos en de natuur. We zijn niet het centrum van een universum dat rondom ons draait, maar maken er deel van uit.

Maya’s  erkennen dat planten, dieren, sterren, water, vuur en aarde allemaal levende elementen zijn en bezield met spirit. We zijn onderling afhankelijk van elkaar en hebben elkaar nodig voor ons bestaan.

Bv We hebben  de zon nodig om te kunnen overleven. De zon geeft ons kracht en energie. Als mensen niet regelmatig buiten komen in het zonlicht, kleurt onze huid geel en worden we ziek. Hetzelfde geldt voor planten die via fotosynthese voeding halen uit zonlicht. Ook bomen zijn levende wezens met een elementaire en onvervangbare functie. Bomen geven ons zuurstof en zuiveren de lucht. Omgekeerd voeden bomen zich met de koolstofdioxide die wij en andere dieren uitademen.

We hebben de natuur en de elementen nodig om te overleven en daarom moeten we deze verzorgen en beschermen.

Wat wij als mensen doen, heeft effect op onze omgeving. We staan er niet los van. We staan er ook niet boven. We staan er midden in!

Mayaspiritualiteit is een dagelijkse praktijk die wordt beleefd vanaf het ogenblik dat men ontwaakt tot men weer gaat slapen. Het betreft het onderhouden van  relaties met de omgeving, met personen, planten, elementen, dieren,… Ook bij bijeenkomsten of vergaderingen starten vaak met een Maya ritueel, een spiritueel moment om even stil te vallen.

Opbouw Maya  ritueel en de Cosmo visie

Volgens het wereldbeeld van de Maya heeft het universum 4 hoeken die wij algemeen kennen als de 4 windrichtingen. Ieder van deze 4 punten wordt gerelateerd aan een bepaalde kleur.

De opkomende zon – het OOSTEN - wordt gerepresenteerd door de kleur ROOD en stelt kracht, leven en spirituele wedergeboorte voor. De opkomende zon staat symbool voor nieuwe ideeën en de aanvang van nieuwe activiteiten. Het betreft niet alleen een fysiek ontwaken bij het aanbreken van de dag, maar verwijst ook naar het ontwaken van ons onderbewustzijn.

In ons lichaam treffen we de kleur rood aan in ons bloed.

De ondergaande zon – het WESTEN - wordt voorgesteld door de kleur ZWART. De nacht is een transitieperiode van rust en herstel van onze krachten. Het maakt dat ons lichaam zich recupereert en brengt onze emoties opnieuw in evenwicht. De duisternis bevindt zich niet in het donker van de nacht, maar in de diepte van ons onderbewustzijn. We komen in een zekere ruimte en tijd die draait om reflectie en begrip.

Zwart vinden we terug in ons lichaam in de vorm van ons haar.

Het ZUIDEN wordt voorgesteld door de kleur GEEL. Het betreft zaken die waarneembaar zijn en die we kunnen zien, proeven, voelen,… Geel is de kleur van het zaad en van Maïs en staat in verband met een rijke oogst en eten. Onze voeding is de basis voor ons materieel en fysiek welzijn. Ons lichaam is materie en bestaat voor een groot deel uit water. Het zuiden is ook het punt waar water geboren wordt en de regens vandaan komen. Water is noodzakelijk om eten te verbouwen. Zonder water en eten kan ons lichaam niet leven. Geel staat dus ook voor leven. (verwijst naar scheppingsverhaal rond Maïs uit Popol Vuh, , zie verder)

In ons lichaam vinden we de kleur geel terug in onze huid.

Het NOORDEN wordt voorgesteld door de kleur WIT. Het betreft zaken die we niet kunnen zien of horen. Dit is de richting waar de wind vandaan komt. De wind brengt ons zuurstof, zuivert en heelt ons lichaam van binnenuit. Het noorden wordt geassocieerd met de geesteswereld waar onze overleden voorouders en overgegane zielen zich bevinden. Het is een plek van wijsheid en spiritualiteit, maar ook de kleur van woede tegen wat onrechtvaardig is.

De kleur wit vinden we terug in onze beenderen, het skelet en onze tanden.

Daarnaast zijn er nog 2 elementen of energieën die de dualiteit voorstellen en waarin alles samenkomt.

Ten eerste is er de VROUWELIJKE ENERGIE van Moeder AARDE die de Maya “Hart van Aarde” noemen. Vanwege de uitbundige tropische vegetatie wordt deze energie voorgesteld door de kleur GROEN.

Ten tweede is er de MANNELIJKE ENERGIE van de kosmos die de Maya “Hart van HEMEL” noemen. Het blauw van de lucht en diens weerspiegeling in zee maakt dat deze energie wordt voorgesteld door de kleur BLAUW.

Deze 2 energieën bevinden zich in het centrum van de 4 hoeken van het universum en van hieruit vertrekt alles naar de windstreken waar ze behoren.

Drie basiselementen van een Maya ceremonie/-ritueel

Dankbaarheid /dank-je-wel zeggen/ Dank u!

Excuses/vergeving vragen/ Sorry!

Toestemming/bescherming vragen/ Mag ik?

Afhankelijk van je intentie of vraag, kies je de geschikte dag en plaats voor het ritueel.

Een Heilige plek dus.  (kan eigenlijk overal zijn, elke plek verdient respect of wordt Heilig door het respect dat gegeven wordt.

Het meest voorkomende zijn ceremonies van dankbaarheid, bescherming en spiritueel, psychologisch, mentaal en materieel evenwicht.

Het eerste en fundamentele is danken aan de energie van de wind, de zon, de bomen, het water, het vuur. Je roept hen, spreekt hen aan en vraagt hen om erbij te komen. Je betuigt je dankbaarheid aan alle elementen, aan personen, aan de natuur omdat je kan horen, zien, lopen, eten, denken,… Omdat ik hersenen heb! Omdat ik een familie heb, kinderen, werk, een huis. Omdat er vuur is waardoor we ons eten kunnen opwarmen! Je praat met hen, zegt dat je naar hen bent toegekomen om hen te bedanken en dat je hen daarom iets wil geven; een offer, een cadeau. Een ceremonie vertrekt vanuit dankbaarheid.

Na het bedanken bied je je excuses aan. Want we moeten als mensen erkennen dat we fouten maken en dat we ons kunnen vergissen. Soms met opzet of per ongeluk, maar het gebeurt. Omdat we zo verbonden zijn, hebben onze fouten gevolgen voor anderen, Moeder Aarde, Vader Hemel en de hele kosmos. Daarom verontschuldig je jezelf aan ieder element. We zijn niet perfect. Ik probeer, ik zoek, en ik vecht elke dag opnieuw om de beste versie van mijzelf te zijn.  Niemand is perfect.

Het allerbelangrijkste is dat je niet wordt veroordeelt. Hier is geen oordeel! Het wordt veronderstelt dat het belangrijkste is dat we onze fouten erkennen en zo goed mogelijk proberen recht te zetten. Op deze manier lost de fout vanzelf op. Er bestaat geen zonde. Hier maakt men fouten, maar het is geen zonde moeten erkennen dat we allemaal personen zijn die zich kunnen vergissen. We zeggen sorry aan Hart van Hemel en Hart van Aarde.

Als laatste kan je om toestemming vragen. Toestemming voor je bestaan, om te leven en om te doen wat we doen. Je vraagt om toestemming om je beroep uit te oefenen, om goede gezondheid, om goede relaties, om een goede echtgenote of vader te zijn. Je vraagt om ondersteuning om je rol goed uit te kunnen voeren en het beste van jezelf te geven. Dat waar je ook gaat, dat je veilig bent. Dat er geen ongelukken of moeilijkheden onderweg gebeuren als je een reis onderneemt.

Dit zijn 3 basisprincipes die vorm geven aan een Maya ceremonie; danken, excuseren en toestemming vragen.

Over de mayakalender(s), nahuales en dagenergieën

De Maya waren zeer bedreven in het oberserven van de hemellichamen en het berekenen van tijd. Volgens de Maya verloopt tijd in cycli. Vanuit deze observaties zijn verschillende kalenders ontstaan.

De “Tzolkin” is de heilige/landbouw kalender die het meest gebruikt wordt. Deze kalender bestaat uit 13 maanden van 20 dagen. Elke dag heeft een eigen energie.

Waarom 13 maanden en 20 dagen?

Het getal 13 vinden we terug in ons lichaam in de vorm van de 13 voornaamste gewrichten; enkels, knieën, heupen, polsen, ellebogen, schouders en nek. Het getal 20 vinden we terug als we ons aantal tenen en vingers optellen. 13x20=260. Dit komt overeen met de draagtijd van een menselijke zwangerschap.

Zoals gezegd heeft elke maand 20 dagen en iedere dag een energie.

Deze energie beïnvloedt de mensen en de natuur. Afhankelijk van de energie van de dag zijn er bepaalde activiteiten die we kunnen realiseren. De dagenergie bepaalt je sterktes en zwaktes van die dag. Hoewel de Maya niet spreken van sterktes of zwakten want alles kan in evenwicht worden gebracht. Zwaktes kunnen getransformeerd worden in sterke kwaliteiten. Door de energie van de dag uit te spreken zet je mensen aan het denken over verleden, heden en toekomst, over dingen die al gebeurden of nog te gebeuren staan

De Nahual is dus de energie, geest of kracht die elk element van de natuur (bomen, mensen, stenen, water, dieren, ...) en van de kosmos in zich draagt. Elke persoon heeft zijn/haar nahual of energie volgens de dag waarop hij/zij geboren is. Die energie bepaalt het karakter van een persoon, zijn of haar aanleg en vaardigheden, maar is niet absoluut determinerend. Belangrijk is dat de mens daardoor nauw verbonden is met het ecosysteem. De dagenergie dient om onszelf beter te begrijpen. Doordat we onszelf beter begrijpen kunnen beter omgaan met alle ervaringen die het leven ons brengt. 

 Wil je in de klas met de Nahual/energie van de dag aan de slag? Via deze website vind je deze terug: http://www.sabiduriamaya.org/home/calculador/tuqij_inc.php

Tot slot is het belangrijk om te weten dat er geen vaste uitlijning bestaat voor het houden van een ceremonie. Het een persoonlijk gebeuren wat mensen als individu of als groep elk op hun eigen persoonlijke manier invullen.

Je dankt, excuseert en vraagt. Niets meer dan dat. Wat ontspringt uit je hart, je hoofd en je ziel, dat is waar je uiting aan geeft. Je kan daarbij geen fouten maken. De woorden stromen er gewoon vanzelf uit en iedereen praat op zijn eigen manier. Er is niemand die jou moet zeggen hoe je het moet doen.

Iedereen heeft zijn eigen stijl van praten met de elementen of de voorouders. Het is de universele taal van de intentie en die is altijd goed. Je geeft uiting aan wat je voelt en denkt op dat uiterste moment. Niet meer. Niet minder.

Mayaspiritualiteit als inspiratiebron voor uitdieping van onze eigen spiritualiteit/onze eigen geloofsovertuiging:

Verdieping:

  • Zie je verschilpunten/gelijkenissen in de manier waarop de Maya’s naar de wereld kijken en onze manier van kijken? Verschilpunten/gelijkenissen in manier van ‘bidden’?
  • Welke elementen uit de Mayaspiritualiteit spreken je aan? Waar kunnen wij iets van leren?
  • Hoe kijken Christenen naar de zorg voor elkaar, de natuur, de kosmos? Je kan hierbij zeker ook verwijzen naar Laudato si.
  • Je kan een mayaritueel ook zien als een gebed. In welke mate vind je dit een correcte uitspraak? Geef argumenten voor je antwoord.

Ook in Christelijke vieringen kan een Mayaritueel een mooie meerwaarde brengen:

In de Maya-rituelen zijn een aantal elementen heel belangrijk: de vruchten van de aarde, de vier windstreken, en het gebruik van zes kleuren. Die kleuren hebben een betekenis: rood van het bloed, wit van de woede, zwart van de dood, groen van de aarde, blauw van de hemel en geel van de maïs, het belangrijkste voedsel, en dus van wat leven geeft.

Dit gebed is geschreven door Eric Gruloos, Vlaams priester in San Miguel Ixtahuacàn in Guatemala. Hij integreert elementen van de Maya-rituelen in de liturgie.

A: Namens schoolpastoraal, IJD en Broederlijk Delen willen we graag iedereen welkom heten. Tijdens deze werkwinkel mogen jullie heel wat verwachten:

We gaan heel kort iets vertellen over de mayaspiritualiteit én samen een mayaritueel doen in kader van de veertigdagentijd (direct bruikbaar voor op school) en tot slot zullen we ook even samen met jullie de brochure bekijken. Hier vinden jullie alle info terug en ook bijvoorbeeld een mooie link met het jaarthema ‘stap je mee’ rond de Emmaüsgangers. Veel inspiratie gewenst!

Uit: Vastenkalender 40 dagen grond onder je voeten.

TIP:  Op p 43 in de liturgiemap vind je ook een heel mooi ‘Onze Vader van Guatemala’

Concrete uitwerking Mayaritueel:

Benodigdheden:

  • Doeken in de diverse kleuren: geel, rood, wit, zwart, blauw en groen
  • Theelichtjes en eventueel wierookstokjes
  • Andere deco: stenen, elementen uit de natuur,…
  • Wat je belangrijk vindt om een plek te geven: kan een bijbeltekst zijn, een megafoon (symbool voor alle mensen die geen stem hebben, symbool om de stem van de mensen die deelnemen aan het ritueel te versterken)
  • In het midden kan je natuurlijk ook gewoon elementen leggen die voor de deelnemers symbool staan voor iets belangrijk in hun leven bv smartphone, tekst, foto, …
  • Zachte rustgevende muziek voor sfeervorming
  • Het is mooi het ritueel te doen binnen een viering, maar het kan natuurlijk ook in de klas, in de pag/pdg of buiten gebeuren.

Belangrijk om te weten is dat iedereen het geheel opstelt met eigen middelen die voorhanden zijn. Er zijn geen strikte regels!

Suggesties voor uitvoering ritueel:

Visueel:

  • Gekleurde doeken in een cirkel omgeven door theelichtjes. Deze theelichtjes verbinden ook de vier windstreken met elkaar en vormen zo een mooi kruis. De kleuren van hemel en aarde kan je in het midden een plek geven of verweven doorheen de andere kleuren.  Dit alles kan je aanvullen met elementen uit de natuur.

! Hou bij het plaatsen van de kleuren rekening met de kleuren van de windstreken!

  • Per kleur kan je ook iets aanbrengen bv groene elementen uit de natuur, witte stenen, gekleurd zand, bloemen, …
  • Centraal in de cirkel kan je elementen plaatsen die voor jou belangrijk zijn of waarrond je graag het ritueel wil uitbouwen. (van bijbel of foto’s tot megafoon)

Enkele afbeeldingen van Mayarituelen ter illustratie:

    

 

            

Mogelijke inhoud:

Afhankelijk van de gelegenheid in welk kader je het mayaritueel doet, kan je de inhoud aanpassen: in kader van een specifieke bijbeltekst (cfrm voorbeeld hieronder rond de Emmaüsgangers),  de start van de veertigdagentijd, het begin van de dag of vlak voor een solidaire maaltijd of een vergadering.

Tip:

Moge allen opstaan, moge niemand achterblijven, zodat we niet met één of twee van ons zijn, maar met zijn allen.’ (uit het Heilige boek van de Maya’s, Popol VUh)

Herken je in bovenstaande zin

  • de baseline van Broederlijk Delen
  • een fundamenteel iets uit het geloof van christenen?

Een volledig uitgebouwd Mayaritueel kan je zien in volgende PowerPoint. Belangrijk is dat de drie elementen: bedanken, excuseren en toestemming/bescherming vragen zeker aanwezig zijn in het geheel.

Tip:

Ook interessant voor op school is het scheppingsverhaal van de Maya’s. Er zijn ook heel wat youtubefilmpjes rond terug te vinden. Een vergelijking in gelijkenissen en verschillen met de betekenis van ons scheppingsverhaal is een boeiende invalshoek.

Voordat de wereld een vaste vorm kreeg waren er twee goden: Tepeu, de Schepper en Gucumatz, de Gevederde Geest.

Terwijl de wereld om hen heen nog donker was, glinsterden de prachtige blauwe en groene veren van deze twee goden. Gezamenlijk maakten Tepeu en Gucumatz de wereld.

Alles wat in hun fantasie opkwam ontstond onmiddellijk nadat ze het bedacht hadden. Ze dachten aan "Aarde" en spontaan ontstond er land in de duisternis. Verder bedachten ze bergen, valleien, pijnbomen en water en lucht. Zo ontstond de hele wereld.

Tepeu en Gucumatz besloten dat er wezens nodig waren om voor de hele schepping te zorgen en om hun naam als scheppers te prijzen.

Daarom maakten ze herten, vogels, panters en slangen en al de andere dieren die tot vandaag de dag de aarde bevolken.

"Prijs ons nu! Zeg onze namen!" bevalen de scheppers.

Maar de dieren konden alleen maar loeien, blaten, blaffen of sjilpen. Ze deden hun uiterste best om te spreken, maar het lukte hen niet. Ze kwetterden en krijsten uit volle borst totdat het geluid zo verdovend was dat Tepeu en Gucumatz hen de opdracht gaven ermee op te houden.

Teleurgesteld besloten de scheppers om betere wezens te maken. Deze schepsels zouden in staat moeten zijn om hun makers naar behoren te vereren.

De eerste mensensoort werd gemaakt uit natte klei. De scheppers brachten ze tot leven en de eerste mensen probeerden te spreken, maar al gauw nadat ze gemaakt waren vielen ze in kleine stukjes uit elkaar.

De Schepper en de Gevederde Geest besloten een steviger soort mensen te maken. De tweede mensensoort werd daarom uit hout gesneden. Deze mensen waren inderdaad veel sterker; ze konden spreken en lopen en ze vermenigvuldigden zich.

Maar deze mensen hadden geen hersenen en hun ziel was leeg. Hierdoor konden ze zich niets herinneren van de manier waarop ze ontstaan waren. De woorden die de mensen spraken waren zonder betekenis. Ze waren niet in staat om hun goden te aanbidden.

Tepeu en Gucamatz stuurden een grote zondvloed om deze mensensoort te vernietigen. De dieren kregen de opdracht om de overlevenden aan te vallen en hen in stukken te scheuren.

De weinige mensen die erin slaagden om te ontsnappen, vluchtten het bos in en veranderden in apen. De scheppers lieten hen daar met rust omdat ze zo als voorbeeld voor de volgende mensensoort konden dienen.

De Schepper en de Gevederde Geest dachten lang na hoe ze de mensen zouden kunnen maken die ze eigenlijk wilden. Het leek alsof er geen passend materiaal was waaruit deze mensen gemaakt zouden kunnen worden.

Uiteindelijk brachten enkele dieren de goden een voorraad maïs dat aan de andere kant van de aarde groeide. Tepeu en Gucumatz vermengden de maïs met andere grondstoffen en hieruit maakten ze vier verschillende mensen.

De nieuwe wezens leken volmaakt te zijn. Ze waren stevig genoeg om in leven te blijven en hun geesten waren vol gedachten en gevoelens. Nadat ze gemaakt waren begonnen ze meteen Tepeu en Gucumatz te aanbidden en hen dank te zeggen voor het leven.

Tepeu en Gucumatz waren tevreden.

"Wat zien jullie?" vroegen ze aan de maïs-mannen.

"We kunnen kijken tot in de eeuwigheid, dwars door rotsen en bomen, dwars door bergen en tot aan de uithoeken van de aarde met al z'n dieren en planten. We kunnen alles zien en begrijpen!"

Tepeu en Gucumatz keken elkaar aan.

"Misschien hebben we deze wezens té goed gemaakt.”

“Ze zouden niet zo goed moeten kunnen zien als wij!"

De scheppers beperkten daarop het gezichtsvermogen van de eerste mensen. Ze konden nu alleen nog maar dingen zien die dichtbij waren en ze konden niet langer door of over dingen heen kijken. Hierdoor begrepen ze ook minder van de wereld om hen heen.

Niettemin zongen de mannen nog steeds liederen om hun scheppers te aanbidden en ze vestigden zich in het nieuwe land.

Tepeu en Gucumatz maakten vier vrouwen om hen gezelschap te houden.

Deze acht mannen en vrouwen waren de voorouders van het hele Quiche-volk (de Maya's) zoals dat tegenwoordig nog bestaat. Nog steeds is hun gezichtsvermogen en hun begrip van de wereld niet volledig.

Link met het Emmaüsverhaal (Lc. 24, 13-35): De kleuren toepassen op het verhaal

  • Begin :Zwart, Is de start van het verhaal (de leerlingen zien het niet meer zitten, zijn te neer geslagen).
  • Wit: staat voor het Noorden, woede, protest => getuigenis van de leerlingen van Emmaüs.
    • Wind brengt ons zuurstof, heelt ons lichaam, “branden ons hart niet toen Hij met ons aan tafel ging.”
    • Hart zien we niet, zit van binnen.
  • Geel: het herkennen van het breken van het brood => thuiskomen.  Kleur van mais, zon en leven
  • Rood: moed, veerkracht, dagenraad, bloed. ‘Het werd avond’, nieuwe moed. Jezus legt hen de Schrift uit (nieuwe ideeën, door de uitleg gaat het hart branden) => terug naar het licht.

Werkwijze:

  1. Het Emmaüsverhaal opsplitsen in een aantal (tekst)delen. Deelnemers kleuren laten leggen bij de teksten en hun keuze laten verantwoorden / uitleggen
  2. Het verhaal niet verknippen, maar de kleuren in/naast het verhaal laten leggen en laten verantwoorden.