Wij-stenen

Voor pastoraal in en rond de school

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

VEERTIGDAGENTIJD OP SCHOOL

E-mail Afdrukken

VEERTIGDAGENTIJD OP SCHOOL

Een drukke tijd, de Veertigdagentijd, breekt aan voor de PAG/PDG. Slechts vier weken zijn de leerlingen en de collega’s op school tijdens de Veertigdagentijd 2019. Een korte tijd, maar toch een kans voor pastorale groepen om deze tijd tot een sterke tijd voor de school te maken. Er wordt ons hiervoor heel wat bruikbaar materiaal aangeboden door de Dienst Identiteit en Kwaliteit van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en door Broederlijk Delen (zie hiervoor de rubrieken ‘Vasten – Ga ervoor’ en ‘Broederlijk Delen’. 
 
Toch even nog een paar bijkomende suggesties in het kader van het jaarthema ‘Stap je mee?’ en het verhaal van ‘de leerlingen van Emmaüs’ (Lc. 24, 13-35).

Er zijn dit jaar 4 schoolweken in de vastentijd. Deze nodigen uit tot 4 mogelijke accenten vanuit het Emmaüsverhaal:

1. samen op tocht naar Pasen toe. 

2. de vreemdeling in de 3e wereld, toelaten van de vreemdeling

3. aandacht voor de Schrift (40-dagentijd als tijd van bezinning)

4.  samen vieren (als afsluiter van het trimester)

In de rubriek ‘Broederlijk Delen’ maken we kennis met het Mayaritueel. We kunnen dit ritueel ook linken met het Emmaüsverhaal: De kleuren toepassen op het verhaal

  • Begin :Zwart, Is de start van het verhaal (de leerlingen zien het niet meer zitten, zijn te neer geslagen).
  • Wit: staat voor het Noorden, woede, protest => getuigenis van de leerlingen van Emmaüs.
    • Wind brengt ons zuurstof, heelt ons lichaam, “branden ons hart niet toen Hij met ons aan tafel ging.”
    • Hart zien we niet, zit van binnen.
  • Geel: het herkennen van het breken van het brood => thuiskomen.  Kleur van mais, zon en leven
  • Rood: moed, veerkracht, dagenraad, bloed. ‘Het werd avond’, nieuwe moed. Jezus legt hen de Schrift uit (nieuwe ideeën, door de uitleg gaat het hart branden) => terug naar het licht.

Twee mogelijke werkwijzen:

  1. Het Emmaüsverhaal opsplitsen in een aantal (tekst)delen. Deelnemers de kleuren laten leggen bij de teksten en hun keuze laten verantwoorden / uitleggen
  2. Het verhaal niet verknippen, maar de kleuren in/naast het verhaal laten leggen en laten verantwoorden.

We wensen je alvast een fijne Veertigdagentijd toe.